E-PORADNIK INSTRUKTORA TEATRALNEGO

 

Już 7 września rusza cykl wykładów online dotyczących pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą. Wykłady będą dostępne na stronie projektu, a także na kanale YouTube Teatru MŁYN.

Dla kogo?

Dla nauczycieli, opiekunów kół teatralnych, pracowników świetlic, osób które regularnie lub od czasu do czasu realizują spektakle z dziećmi lub młodzieżą.

O czym?

E-poradnik dotyczy konkretnych zagadnień i problemów, przed którymi stają osoby realizujące spektakle z grupami amatorskimi. Zestaw sześciu krótkich wideowykładów zawiera praktyczne porady i rozwiązania poparte przykładami i doświadczeniem autorki projektu – Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej, która od kilkunastu lat pracuje równolegle jako reżyser w teatrze zawodowym i instruktor w teatrze amatorskim, a także superwizuje i szkoli instruktorów teatralnych.

Natalia Fijewska-Zdanowska autorska projektu: “Niniejszy zestaw zagadnień odnosi się do najczęściej zadawanych mi podczas szkoleń pytań i problemów, związanych z powszechnymi przekonaniami na temat pracy koła teatralnego, oraz oczekiwaniami, z jakimi często muszą się mierzyć instruktorzy teatralni. Chciałabym skonfrontować się z poglądami, dotyczącymi realizacji spektaklu z dziećmi i młodzieżą, a tym samym wskazać drogę rozwojowej i kreatywnej pracy nad spektaklem, podczas której uczestnik jest nie tylko wykonawcą, ale realnym współtwórcą teatralnego dzieła. Poprzez niniejszy projekt w przystępny i prosty sposób chciałabym wesprzeć ludzi, którzy wykonują niezwykle ważną i trudną pracę, tworząc z dziećmi i młodzieżą teatr amatorski. Ze swojej praktyki wiem, jak cenne mogą być teatralne doświadczenia w dalszym życiu człowieka, dając wyposażenie nie tylko we wrażliwość artystyczną, ale także w umiejętności: współpracy, empatii, kreatywności i szeroko pojętego funkcjonowania w społeczeństwie.”

Tematy wykładów:
  1. Czy są tacy, którzy nie nadają się na scenę?

Czym się kierować, kompletując grupę teatralną? Jak przydzielić role? Czy urządzać casting? Wykład mierzy się z mitami, dotyczącymi aktorskich predyspozycji.

  1. Czy spektakl musi mieć scenariusz?

Skąd wziąć scenariusz pasujący do naszej grupy? Skąd wziąć scenariusz na konkretną okazję? Jak stworzyć scenariusz wspólnie z grupą? Wykład dotyczący autorskich form pracy nad spektaklem.

  1. Czy praca nad spektaklem zawsze powinna iść świetnie?

Jak radzić sobie ze stresem w trudnych chwilach? Jak przeciwdziałać tremie naszych uczestników? Co zrobić, kiedy w grupie spada motywacja? Wykład dotyczy momentów kryzysowych w pracy nad spektaklem.

  1. Czy spektakl powinien być zaprezentowany jak największej widowni?

Jak zorganizować premierę? Jak zorganizować pokaz w innej placówce? Jak sprawić, żeby publiczność oglądała nasz spektakl z uwagą i zainteresowaniem? Wykład dotyczy organizacji przestrzeni i widowni podczas pokazów grupy teatralnej.

  1. Czy instruktor teatralny powinien wiedzieć wszystko?

Czy instruktor teatralny jest reżyserem spektaklu? Czy instruktor ma prawo do wątpliwości lub niewiedzy? Czy zajęcia teatralne są terapią? Wykład na temat najważniejszych kompetencji instruktora teatralnego.

  1. Czy najważniejszy jest efekt końcowy?

Jak zaprojektować kostiumy i scenografię? Jak długi powinien być spektakl amatorski? I co jest ważniejsze – proces, czy efekt? Wykład dotyczący priorytetów teatralnej pracy z dziećmi i młodzieżą.

Gdzie można znaleźć wykłady?

www.poradnik-teatralny.pl

Kontakt

Jeśli chcieliby Państwo podzielić się z swoimi refleksjami, lub macie pytania na temat metod i szkoleń, zapraszamy do kontaktu: kontakt@poradnik-teatralny.pl

Realizacja projektu:

Natalia Fijewska-Zdanowska – reżyser i dramaturg. Magister filozofii UW. Powołała do życia i prowadzi wraz z siostrami własną, autorską scenę niezależną Teatr MŁYN. Stypendystka MKiDN w 2007r. oraz stypendystka PISF w 2014r. Jako reżyser i dramaturg realizuje kameralne spektakle autorskie, poddające artystycznej analizie współczesną rzeczywistość. Spektakle są wystawiane na scenie Teatru MŁYN na Starym Mieście w Warszawie, były także grane gościnnie na wielu scenach w Polsce, między innymi w warszawskim Teatrze Powszechnym, Teatrze Polskim czy Teatrze Ochoty. Jako instruktor teatralny (Dyplom MEN) od 18 lat nieprzerwanie pracuje z różnymi grupami dzieci i młodzieży. Ma na swoim koncie ponad 30 spektakli teatralnych zrealizowanych z dziecięcymi i młodzieżowymi grupami teatralnymi, około 40 nagród i wyróżnień na teatralnych przeglądach i festiwalach dziecięcych i młodzieżowych w całej Polsce, regularną pracę z 11 grupami teatralnymi (grupy działały po kilka lat), a także organizację i odpowiedzialność za kształt artystyczny dziesięciu edycji Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych Galimatias oraz innych konkursów teatralnych. W latach 2014-2016r. koordynowała prace Ogniska od strony merytorycznej, przeprowadzając generalną reformę jego struktury. Szkoli i superwizuje instruktorów teatralnych do pracy z dziećmi i młodzieżą prowadząc autorski Kurs w Teatrze Ochoty, oraz współprowadząc kurs w Teatrze Polskim w Warszawie, oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wielokrotna jurorka festiwali i konkursów teatralnych dla dzieci i młodzieży. Przeprowadziła szereg projektów artystyczno-edukacyjnych w ramach założonej przez siebie Fundacji Artystycznej MŁYN.

Partnerzy:

Fundacja Artystyczna MŁYN

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.