CYKL MŁYNOFF EDYCJA 2019
Już 12 stycznia o godz. 19:00 zapraszamy serdecznie na gościnny pokaz monodramu JA, MANIA w reżyserii i w wykonaniu Angeliki Sokólskiej na podstawie dramatu Artura Pałygi ,,W promieniach”. Po pokazie odbędzie się dyskusję z udziałem publiczności. Spektakl wystawiamy w ramach cyklu Młyn OFF – czyli pokazów spektakli niezależnych w Teatrze MŁYN.
JA, MANIA to kameralna opowieść o prywatnym życiu Marii Skłodowskiej-Curie, rozerwanej między pracą zawodową a życiem rodzinnym i powinnościami przynależnymi roli kobiety w jej czasach. Tytułowa Mania jest młodą dziewczyną, zafascynowaną swoim zawodem, pełną pasji i pędu do odkrywania świata. Jako dziecko traci matkę i siostrę, a wraz z ich śmiercią także wiarę w tradycyjnie pojmowanego Boga. Jej bogiem staje się nauka, a misją przybliżanie człowieka do wiedzy o otaczającym nas świecie. Jednocześnie jednak Mania jest kobietą, żoną, a także młodą mamą…
Świetny tekst Artura Pałygi, będący opowieścią o polskiej noblistce stawia pytania bardzo współczesne i aktualne także dla dzisiejszych kobiet. Jakie są granice poświęcenia dla wykonywanej przez nas pracy? Czy jako kobiety mamy takie samo prawo do zawodów niebezpiecznych, wciągających, trudnych? Jak postrzegana jest praca kobiet przez społeczeństwo, a jak przez nas same?
Monodram JA, MANIA został nagrodzony I miejscem na Turnieju Teatrów Jednego Aktora 63 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w Słupsku, Grand Prix Brodnickiej Uczty Teatralnej, III miejscem na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie, I nagrodą Ogólnopolskiego Festiwalu Monodramów i Teatrów Małych Form Bamberka 2018 oraz I nagrodą i nagrodą specjalną Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych Galimatias 2018.
Natalia Fijewska-Zdanowska, dyrektor artystyczny Teatru MŁYN, jurorka Ogólnopolskiego Przeglądu Galimatias, o spektaklu: „Angelika Sokólska prowadzi swoją narrację spokojnie i delikatnie, wręcz prywatnie. Publiczność zastyga w bezruchu, pochylając się do przodu, żeby wychwycić każde słowo. Nie ma tu żadnego aktorstwa, żadnego pozerstwa, żadnych fajerwerków. Młodziutka aktorka nie sili się na odgrywanie czegokolwiek. Po prostu opowiada, ale jej opowieść dotyka najgłębszych pokładów intymności…”
Po spektaklu odbędzie się dyskusja pod hasłem “To co ważne, czyli między pasją a bliskością” z udziałem publiczności oraz zaproszonych gości.
W ramach wspólnej rozmowy spróbujemy zastanowić się, czy współczesny problem godzenia życia rodzinnego i zawodowego to tylko zwykły ‘work-life balance’ czy może coś więcej? Dlaczego tak wiele z nas żyje w poczuciu codziennego rozdarcia, poczucia winy i niewystarczalności? A także w jaki sposób Maria Curie jest wciąż aktualną figurą współczesnych Polek?
Katarzyna Flader-Rzeszowska – doktor habilitowana, profesor UKSW, wykładowca na dziennikarstwie UKSW, historyk teatru, recytatorka, autorka książek „Promieniowanie rapsodyzmu. W kręgu myśli i praktyki teatralnej Mieczysława Kotlarczyka”, „Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora” i innych, jurorka konkursów recytatorskich i przeglądów teatralnych m.in. Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych Galimatias. Mama sześcioletniej Zosi i trzyletniego Jasia.
Izabela Kobierecka – absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ze specjalizacją psychologia społeczna, psycholog, konsultant i trener. Tworzy i prowadzi szkolenia dla biznesu, kadry menedżerskiej organizacji pozarządowych, placówek oświatowych i bankowych, m.in. z zakresu umiejętności przywódczych, asertywnych, efektywności osobistej i zespołowej.
Joanna Barczuk – kulturoznawczyni, współzałożycielka Fundacji Rodzic w Mieście, która m.in. zabiega o przyjazną przestrzeń miejską dla rodziców z dziećmi i koordynuje warszawskie spotkania Klubu Przedsiębiorczych Mam, ułatwiające kobietom powrót do pracy zawodowej po urodzeniu dzieci. Od 9 lat związana z sektorem pozarządowym. Specjalizuje się w zarządzaniu administracją i koordynowaniu projektów. Mama pięcioletniego Janka i trzyletniej Mili. W wolnych chwilach podróżuje, bloguje i czyta książki.
Angelika Sokólska – studentka prawa Uniwersytetu Wrocławskiego. Pomimo, że na co dzień studiuje prawo, to od wielu lat jest zafascynowana teatrem. Swoją przygodę z aktorstwem rozpoczęła w grupie teatralnej „Trzeci Teatr” w Wałbrzychu, a następnie brała udział w warsztatach realizowanych przez „Appendix Studio” we Wrocławiu. Tym razem postanowiła zmierzyć się ze sztuką monodramu i stworzyła autorski projekt, debiutując jako reżyserka. Kieruje się założeniem, że teatr jest dla ludzi, więc powinien być dla nich zrozumiały i pobudzać do refleksji, mniejszej lub większej, w zależności od możliwości czy zaangażowania widza. W związku z tym tworzy sztukę, którą można zrozumieć zarówno jako konkretną historię, ale także jako obraz czegoś ważniejszego, większego problemu, prowokującego do dyskusji.
Cykl MŁYNoFF to okazjonalne, gościnne pokazy spektakli niezależnych na scenie Teatru MŁYN. Jako teatr niezależny dobrze znamy bolączki braku własnego miejsca. Dlatego w miarę naszych sił i możliwości chcemy wspierać niezależnych twórców, szczególnie takich, którzy w swojej sztuce, tak jak my, odnoszą się do otaczającej nas rzeczywistości.
W roku 2017 gościliśmy na naszej scenie Teatr Studio Czyczkowy, który zebrał świetne recenzje i wywołał bardzo ciekawą dyskusję wśród widzów (więcej informacji w zakładce Poprzednie edycje).
W roku 2018, jesienią, zaprosimy na specjalne pokazy grupy improwizatorów Teatru Mia100W.
Pokazy grupy odbędą się 6 i 27 października o godzinie 18:00.
W roku 2019 naszym gościem będzie zespół teatralny, wyłoniony w ramach XVII Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych GALIMATIAS 2018 w Teresinie. Prócz nagród, które przyzna Jury konkursu, jeden ze spektakli zostanie wyróżniony Nagrodą Specjalną w postaci zaproszenia spektaklu na pokaz gościnny w Teatrze Młyn w ramach cyklu MłynOFF. Pokaz będzie okazją dla zespołu, aby zaprezentować się na stołecznej scenie, promując swój dorobek przed warszawską publicznością.
Info o Przeglądzie GALIMATIAS: https://www.facebook.com/Galimatias.tok/, szef artystyczny Przeglądu: Kasia Rospędowska: kasia@tok.art.pl
Cykl MŁYNoFF został zainaugurowany w 2017 roku występem Teatru Studio Czyczkowy.
Pokaz spektaklu “dzień:noc: DZIEŃ” w reż. Jerzego Weltera spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem warszawskiej publiczności, a jeden z krytyków pisał po pokazie: “Oto ktoś zupełnie mi nieznany przywraca mi wiarę w teatr. W to, że można robić spektakle, które niczego i nikogo nie kopiują, a mówią pięknym językiem teatru. Że nie trzeba wielkich pieniędzy, wydumanych pomysłów, a i tak jest magicznie. Że kiedy aktor wychodzi na scenę i ma do powiedzenia coś ważnego, świeci własnym blaskiem.” www.facebook.com/chochlikkulturalny
Pokaz spektaklu odbył się w ramach MłynOFF. Zaproszenie było nagrodą specjalną Teatru MŁYN przyznaną podczas XVI Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych Galimatias 2017 w Teresinie. Spektakl “dzień:noc: DZIEŃ” to przejmująca opowieść o ludziach z czasów przesiedleń po II wojnie światowej. Autorzy koncentrują się na ludzkim aspekcie historii, nie oceniając bohaterów, ale przyglądając się ich realnemu życiu. W dwóch następujących po sobie monodramach spotykamy Polaka, który po doświadczeniach Oświęcimia mierzy się z traumą współistnienia z niedawnym wrogiem w warunkach pokoju – na ziemiach odzyskanych. Spotykamy także Niemkę, której zabrano wszystko, odzierając ją i jej dzieci z prawa do wspólnego mieszkania i życia. Subtelne, delikatne, psychologiczne aktorstwo, oraz oparty na faktach tekst spektaklu w reżyserii Jerzego Weltera to teatr ważny, zadający pytania o naszą przeszłość, a także odnoszący się do współczesnych konfliktów i dyskusji. Producentem spektaklu jest Towarzystwo Kultury Czynnej.
Reżyseria: Jerzy Welter
Obsada: Aleksandra Kugacz, Piotr Rogaliński